Seime svarstytas Sodininkų bendrijų įstatymo projektas

Seimo 2019 m. lapkričio 14 d. vakariniame posėdyje darbotvarkės klausimu 2-5 svarstytas Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 27 straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 22(1) straipsniu įstatymo projektas (Nr. XIIIP-2277(7)).

Dokumento tekstą rasite čia.

Pasibaigus svarstymui, įvyko balsavimas dėl pritarimo projektui. Balsavo 86 iš 89 užsiregistravusiųjų Seimo narių: už – 59, prieš – 4, susilaikė – 23. (Po svarstymo pritarta.)

Daugiau apie šį darbotvarkės klausimą rasite čia.


Visą Seimo 2019-11-14 vakarinio posėdžio vaizdo įrašą galite matyti čia: https://www.youtube.com/watch?v=Gg_VcUwu3bM (sodininkų klausimas – nuo 36 iki 75 minutės).

2019-11-14 Seimo vakarinis posėdis Nr. 348

Pastaba: „YouTube“ neturi galimybės matyti Jūsų asmeninės informacijos šiame puslapyje iki tol, kol nepaleidžiamas vaizdo įrašas.

Seimo komitete svarstytas Sodininkų bendrijų įstatymo projektas

Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto 2019 m. lapkričio 5 d. posėdyje svarstytas Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 27 straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 22(1) straipsniu įstatymo projektas.

Svarstant pasiūlymus Sodininkų bendrijų įstatymo pakeitimams, nutarta nepritarti Seimo kanceliarijos Teisės departamento siūlymui nereglamentuoti sodininkų kelių pločio, nes dauguma sodininkų kelių pagal jų faktinį plotį neatitinka Kelių įstatyme keliamų reikalavimų ir tokių kelių platinimas būtų komplikuotas bei, vertinant šalia jų susiformavusią sklypų struktūrą, užsitęstų neribotą laiką. Komiteto nuomone, „projekte siūlomos nuostatos, susijusios su sodininkų kelių perdavimo savivaldybėms reglamentavimu, nustatant perdavimo ir registravimo Nekilnojamo turto registre tvarką, sąlygas, bei prioritetus. Ketinimo protokolai reguliuoja savivaldybės ir sodininkų bendrijos susitarimų dėl kelių perdavimo savivaldybei tvarką. Nuostatos dėl vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros yra nekeičiamos ir paliekamas galiojantis teisinis reguliavimas.“

Atsižvelgiant į Teisės departamento ir Vyriausybės pastabas, buvo pritarta pasiūlymui pakeisti įstatymo 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo teritorijoje sodo sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą. Mėgėjų sodo teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė žemės nuomos mokesčiu ir žemės mokesčiais neapmokestinama. Bendrojo naudojimo žemę bendrijos gali nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esanti vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra, bendrijų iniciatyva įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka iš bendrijų išperkamos arba perduodamos savivaldybėms ir (ar) savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai, su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklių nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrijos su savivaldybėmis pasirašo ketinimo protokolus dėl savivaldybėms perduotinų kelių (gatvių) užimamų žemės sklypų suformavimui, perdavimui ir perėmimui reikalingų parengiamųjų darbų atlikimo sąlygų. Kelių (gatvių) registravimas Nekilnojamojo turto registre vykdomas Vyriausybės nustatyta tvarka. Kelius (gatves) savivaldybės perima pagal ketinimo protokole nustatytas sąlygas, laiką ir laikantis šios prioritetų eilės:
1) keliai (gatvės) kuriais naudojasi ir ne mėgėjų sodų teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (keliai (gatvės) atliekantys tranzitinę funkciją);
2) keliai (gatvės) kuriomis naudojasi daugiau nei vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai;
3) keliai (gatvės) skirti aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20% sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys.
4) keliai (gatvės) nepaminėti šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose.“

Jei pavyktų tai įgyvendinti, savivaldybėms būtų perduodami ne keliai (statiniai), kuriems reikalingi projektai ir matavimai, o žemės ruožai (sklypai). Šiems perdavimams yra pakankama įstatyminė bazė ir nereikėtų ruošti jokių perdavimo taisyklių ar programų, o šiuose sklypuose esančių kelių registraciją vėliau atliktų pati savivaldybė valstybės lėšomis.

Pritarta pasiūlymui pakeisti įstatymo 6 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„9. Mėgėjų sodo teritorijoje ūkinė – komercinė veikla, kuri neatitinka mėgėjų sodininkystės sąvokos, gali būti vykdoma tik nedarant žalos bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančiam turtui ir gyvenamajai aplinkai, nepažeidžiant trečiųjų asmenų sodininkų ir kitų asmenų gyvenimo, poilsio sąlygų ir mėgėjų sodininkystės veiklos sąlygų bei sodo bendrijos vidaus tvarkos taisyklių.“

Pritarta pakeisti įstatymo 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Kiti asmenys atsiskaito su bendrija pagal pateiktas sąskaitas už visas jiems suteiktas paslaugas ir proporcingai jiems tenkančias bendrojo naudojimo objektų eksploatacijos, bendrojo naudojimo žemės tvarkymo, bendrojo naudojimo objektų priežiūros organizavimo išlaidas bei proporcingai jiems tenkančias tikslinių įnašų dalis susijusias su bendrosios dalinės nuosavybės objektų mėgėjų sodo teritorijoje sukūrimu, atnaujinimu ar pagerinimu.“

Pritarta pakeisti įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) pagal bendrijos pateiktas sąskaitas apmokėti už proporcingai jiems tenkančias bendrojo naudojimo objektų eksploatacijos, bendrosios sodo teritorijos tvarkymo, bendrojo naudojimo objektų priežiūros organizavimo išlaidas bei proporcingai jiems tenkančias tikslinių įnašų dalis susijusias su bendrosios dalinės nuosavybės objektų mėgėjų sodo teritorijoje sukūrimu, atnaujinimu ar pagerinimu, kitas suteiktas paslaugas;“.

Komiteto nuomone, „išankstinės sąskaitos šiuo metu kelia daug ginčų. Įstatymo pakeitimo projektu siekiama apsaugoti kitus asmenis nuo nepagrįstų ar neaiškių reikalavimų atsiskaityti už iš anksto nesuderintus darbus. Kitiems asmenims siūloma suteikti teisę nedalyvauti įsigyjant naują bendrąją dalinę nuosavybę, todėl pasiūlymo įgyvendinimas galimai sukeltų praktinio įgyvendinimo problemų, taikant šias nuostatas sistemiškai. Kiti asmenys būtų priversti mokėti už neegzistuojantį objektą. Taip pat nėra aiškus tokio mokėjimo įgyvendinimo mechanizmas. Pažymėtina, kad kaupiamosios įmokos, mokamos bendrijos narių, yra numatytos projekte.“

Taip pat, „atsižvelgiant į tai, kad bendrija administruoja visų asmenų bendrąją dalinę nuosavybę, tos administravimo išlaidos turi būti paskirstomos visiems bendrosios dalinės nuosavybės turėtojams: ir bendrijos nariams ir kitiems asmenims. Pagal egzistuojančią teismų praktiką išlaidos, skirtos konkretaus juridinio asmens išlaikymui, turi būti sumokamos tik to juridinio asmens (šiuo atvejų bendrijos) narių. Tad į kitų asmenų įmokas išlaidos bendrijos kaip juridinio asmens administravimui nebus įtraukiamos.“

Lietuvos sodininkų bendrijų asociacijos nuomone, tokiu atveju sodininkų bendrijos bus verčiamos užsiimti „nelegalia buhalterija“, kadangi priimti pinigus iš ne bendrijos narių gali tik buhalteris, kuriam privaloma mokėti atlyginimą, tačiau, komiteto nuomone, mokėti tą atlyginimą „gali“ tik bendrijos nariai. Tokiu būdu, bendrijų nariai būtų diskriminuojami, nes jie turėtų mokėti ir už ne bendrijos nariams teikiamas paslaugas. Panaši situacija susidaro ir su infrastruktūros priežiūra. Indrastruktūra (keliai, vandens linijos, tvoros ir kt.), surinkus lėšas iš narių ir ne narių, pati savaime nesusitvarkys – kažkam reikės ieškoti rangovų, pirkti medžiagas, prižiūrėti darbų kokybę ir kt. Įprastai, visa tai atlieka bendrijos pirmininkas ir valdybos nariai. Tačiau išeina, kad už šiuos darbus turės mokėti tik bendrijos nariai, nes tai jau „išlaidos bendrijos, kaip juridinio asmens, administravimui“. Kitaip tariant, bendrijų nariai vėl turės mokėti už ne narius. Visa tai prieštarauja Civiliniam kodeksui – bendrijų nariai negali būti diskriminuojami ir verčiami mokėti už visų bendrosios dalinės nuosavybės turėtojų gerbūvį ir jo gerinimo darbus, tuo tarpu, kai ne nariai „gali“ mokėti tik už „medžiagas“. Mūsų nuomone, ne nariai taip pat privalo mokėti už darbų organizavimą bei jų priežiūrą. Taip pat manome, kad sodininkų bendrijose nesusidaro jokių „administravimo“ išlaidų, kadangi mokėti atlyginimą buhalteriams bendrijos privalo, o pirmininkams bendrijos taip pat moka ne už „administravimą“, o atliekamus darbus (kad galėtų išlikti juridiniais asmenimis).

Seimo nario Kęstučio Bacvinkos pasiūlymas pakeisti projekto 8 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Bendrijos nariai ir kiti asmenys privalo informuoti bendriją apie savo sodo sklypo ar jo dalies nuosavybės teisių perėjimą tretiesiems asmenims. Prieš perleisdami savo sodo sklypą ar jo dalį trečiajam asmeniui, savininkai privalo pranešti bendrijai jos įstatų nustatyta tvarka bei terminais ir gauti pažymą apie atsiskaitymą už prievoles bendrijai. Pažyma pateikiama notarui ir (ar) antstoliui sudarant sodo sklypo pirkimo-pardavimo, dovanojimo ar kitą sodo sklypo perleidimo sutartį.“

Šis pasiūlymas, deja, buvo atmestas. O pasitaiko atvejų, kai sodo sklypą parduoda teismo antstolis, kuris betvarkydamas pardavimo sutartį pats, nedalyvaujant notarui, nepareikalauja iš buvusio sklypo savininko pažymos apie atsiskaitymą su bendrija. Tokiais atvejais bendrija susiduria su problemomis susigrąžinant buvusio sklypo savininko nesumokėtas įmokas.

Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos bei Projekto XIIIP-2277(7) lyginamasis variantas detalesniam susipažinimui pateikiami žemiau:

No downloads found!

    Visą Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto posėdžio vaizdo įrašą galite matyti čia: https://www.youtube.com/watch?v=BmL4PEl071E (sodininkų klausimai – nuo 85 iki 120 minutės).

    2019-11-05 Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto posėdis

    Pastaba: „YouTube“ neturi galimybės matyti Jūsų asmeninės informacijos šiame puslapyje iki tol, kol nepaleidžiamas vaizdo įrašas.

    Reikalavimai statiniams ir želdiniams sodininkų bendrijose

    Sodininkų bendrijose neretai kyla nepasitenkinimų ir konfliktų tarp gretimų sklypų savininkų dėl įvairiausių priežasčių. Bene dažniausios jų – per arti kaimyninio sklypo ribos pastatyti statiniai bei pasodinti želdiniai.

    Pavyzdžiui, sodininkas savo sklype pasisodina eilę tujų, jo manymu, „pakankamai toli“ („net per gerą pusmetrį“) nuo kaimyno ribos ir informuoja pastarąjį jau „post factum“. Laikui bėgant, išaugusios tujos pradeda kaimynui užstoti saulę, jų šakos lieka nekarpomos ir toliau bujoja į kaimyno teritoriją, vis labiau aštrindamos konfliktą. Dar keblesnė situacija susidaro pastačius laikinus statinius (pavėsines, lauko tualetus, kt.) ar įrenginius (pvz., nuotekų valymo) per arti kaimynio sklypo ribos.

    Kad išvengti panašių situacijų, yra ypač svarbu, kad sodininkai laikytųsi savo bendrijos vidaus tvarkos ir kitų taisyklių, nustatančių reikalavimus statinių statybai bei augalų priežiūrai ir tvarkymui sklypuose (pateikiama žemiau). Jei šių reikalavimų laikytis nėra galimybės, būtina gauti rašytinį kaimyninio sklypo savininko ar bendrijos valdybos sutikimą arba sudaryti kaimynų susitarimą.

    Mėgėjų sodo teritorijoje nuosavybės teise valdomuose sodo sklypuose sodininkai (nekeisdami žemės naudojimo paskirties) statyti ar rekonstruoti gali tik parengę projektą (Statybos įstatymo nustatyta tvarka) bei gavę statybos leidimą (vienam gyvenamam ar sodo namui ir vienam jo priklausiniui). Be statybos leidimo galima statyti tik sodo baldus bei smulkius rekreacinės paskirties statinius (dekoratyvines tvoreles, lieptus, skulptūras, sporto aikšteles, suolelius, židinius, ir kitus laikinuosius statinius).

    Statiniai sodo sklypuose turi būti statomi laikantis šių reikalavimų:
    – draudžiama statyti statinius, kurie skirti teikti paslaugas (prekyba, remontas ir kt.)
    – pastatai statomi ne mažesniu kaip 3 metrų atstumu nuo sklypo ribos;
    – atskirti sodo sklypą nuo kaimyninio sklypo tvora (gyvatvore) galima esant rašytiniam susitarimui; o kai sklypas ribojasi su bendrojo naudojimo teritorija – esant bendrijos valdybos sutikimui;
    – gyvenamo pastato ar sodo namo didžiausias aukštis – 8,5 m;
    – priklausinio (pastato) didžiausias aukštis – 5 m;
    – tualetai ir komposto dėžės ar duobės turi būti įrengiamos 2–3 metrų atstumu nuo kaimyninio sklypo, nuošaliose sklypų vietose, toliau nuo paviršinių vandens telkinių (kad nekeltų žalos kaimyninių sklypų savininkams, kitiems asmenims ir aplinkai).

    Taip pat laikytis reikia ir sklypų užstatymo ir tvarkymo reikalavimų, nurodytų Statybos techninio reglamento STR 2.02.09:2005 „Vienbučiai ir dvibučiai gyvenamieji pastatai” 9 priede. Jame sakoma, kad 600 kv. m ploto sklypui maksimalus sklypo užstatymo tankis gali būti iki 35 % sklypo ploto, o 900 kv. m ploto sklypui – iki 30 %. Projektuojant, rekonstruojant, statant naują statinį keičiant statinio paskirtį, namui skirtas žemės sklypas negali būti mažesnis kaip 400 kv. m. Mažinant atstumą iki kaimyninio žemės sklypo ribos arba blokuojant gretimų žemės sklypų pastatus, turi būti išlaikomi gaisrinės saugos reikalavimai ir gautas kaimyninio žemės sklypo savininko sutikimas raštu. Namo ir jo priklausinių, inžinerinių tinklų statyba, rekonstravimas ir remontas neturi daryti neleistino poveikio kaimyniniam žemės sklypui ir jame esantiems statiniams.

    Reikalavimai statiniams ir želdiniams sklypuose.

    Kauno rajono savivaldybės pateikta schema, atvaizduojanti leidžiamus statinių ir želdinių atstumus iki kaimyninių sklypų ribų privačioje žemėje ir mėgėjų sodo sklypuose.

    Medžiai (vaismedžiai) ir krūmai (vaiskrūmiai) sodo sklypuose turi būti sodinami laikantis šių reikalavimų:
    – aukštaūgiai medžiai ir vaismedžiai (aukštesni kaip 3 m) sodinami ne mažesniu kaip 3 m atstumu nuo sklypo ribos, o šiaurinėje sodo sklypo dalyje – ne arčiau kaip 5 m nuo kaimyninio sklypo ribos;
    – žemaūgiai medžiai ir vaismedžiai (žemesni kaip 3 m) sodinami ne mažesniu kaip 2 m atstumu nuo sklypo ribos;
    – krūmai ir vaiskrūmiai sodinami ne mažesniu kaip 1 m atstumu nuo sklypo ribos;
    – sodiniai neturi daryti žalos kaimyninio sklypo naudotojams (mažesnias nei nurodyta atstumais jie gali būti sodinami tik esant rašytiniam kaimyninių sodo sklypų savininkų susitarimui);
    – elektros oro linijos apsaugos zonoje (t. y. 2 m į abi puses nuo kraštinių linijos Iaidų) draudžiama sodinti aukštaūgius (išaugančius virš 4 m) medžius ir vaismedžius;
    – elektros oro linijos apsaugos zonoje augančių medžių šakos turi būti išgenėtos taip, kad po laidais vertikalia kryptimi nesiektų daugiau kaip 4,0 m nuo žemės paviršiaus ir horizontaliai kryptimi nepriartėtų arčiau kaip per 1,5 m iki kraštinio linijos laido;
    – sklypo savininkui laiku neišgenėjus elektros oro linijos apsaugos zonoje esančių medžių, bendrijos valdyba kreipiasi į elektros tinklo operatorių dėl išgenėjimo, o už suteiktas paslaugas privalo apmokėti sklypo savininkas;
    – dekoratyvinės gyvatvorės sodinamos taip, kad užaugusios jų šakos nesiskverbtų į kaimyninį sklypą, gyvatvorės medžiai turi būti nuolat karpomi ir prižiūrimi, išlaikant jų aukštį iki 1,0–1,2 m.

    Privačiose žemės valdose esančius želdinius sklypų savininkai ar valdytojai turi teisę tvarkyti savo nuožiūra. Svarbiausia (pagal Želdynų įstatymą ir Žemės įstatymą) – nepažeisti kaimyninių žemės sklypų savininkų, valdytojų ar naudotojų interesų bei gyventojų teisių. Ginčai dėl želdinių pasodinimo ir priežiūros, pažeidžiant kaimynų interesus, sprendžiami civiline tvarka. Todėl, jei gretimo sklypo savininkas nepaiso teisėtų pretenzijų ir nesiekia susitarimo, belieka kreiptis į teismą.

    Jei aukščiau minėtų taisyklių ir reikalavimų laikytis nėra galimybės ar, pavyzdžiui, ankščiau gauti sodininkų bendrijos valdybos sutikimai ar kaimynų susitarimai statyti arba želdinti per arti ribų yra pamesti (prarasti), rekomenduotina gauti rašytinius kaimynų sutikimus (susitarimus) bei pateikti jų kopijas sodininkų bendrijos valdybai saugojimui. Tai leistų išvengti galimų problemų ateityje naujiems savininkams nusipirkus sklypus.

    Seimo komitete vėl svarstomas Sodininkų bendrijų įstatymo projektas

    Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto 2019 m. lapkričio 5 d. posėdyje numatoma svarstyti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo projektą.

    Posėdyje bus svarstomas Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 27 straipsnių ir penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 22(1) straipsniu įstatymo projektas.

    Į posėdį yra kviečiami:
    1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kancleris Algirdas Stončaitis;
    2. Aplinkos ministerija;
    3. Susisiekimo ministerija;
    4. Žemės ūkio ministerija;
    5. Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos;
    6. Lietuvos savivaldybių asociacija;
    7. UAB „Jeruzalės viešbutis“ direktorius Gintautas Gasparavičius,
    8. Almutė Juzėnienė,
    9. Bronius Liaudanskas, Kalvarijų g. 282-3, LT-08317 Vilnius;
    10. Kauno susivienijimo „Sodai“ pirmininkas Romualdas Šeštakauskas;
    11. Sodų bendrijos „Šermukšnėlė“ valdybos narys Jurgis Zabilius;
    12. LietuvosSodai.lt bendruomenės atstovas Simas Zikaras;
    13. Lietuvos sodininkų asociacijos pirmininkas Juozas Ravinis;
    14. Seimo narė Asta Kubilienė;
    15. Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė;
    16. Seimo narys Rimas Andrikis;
    17. Seimo narys Kęstutis Bacvinka;
    18. Seimo narys Petras Gražulis;
    19. Seimo narys Robertas Šarknickas;
    20. Vilniaus susivienijimas „Sodai“.